Maaseutumatkailua Hailuodon panimolle


Hailuoto on jäänyt minulle matkailukohteena aina hiukan paitsioon. Tänä kesänä päätin korjata tilanteen ja suunnata viikonlopuksi saarelle ihmettelemään maailman menoa. Valitettavasti olin ideani kanssa sen verran myöhässä, että vapaata majoitusta ei enää löytynyt, joten matka typistyi päiväreissuksi.

Luonnollisena pysähdyspaikkana toimi matkalla tietysti Hailuodon panimo, jossa Kimmo Kaukonen kertoi panimon kuulumisia.

Suomen ensimmäinen luomupanimo

Hailuoto tituleeraa itseänsä Suomen ensimmäiseksi luomupanimoksi, mikä on tuotu isosti esille panimon viestinnässä. Tämä tarkoittaa käytännössä Kimmon mukaan sitä, että kaikki mahdollinen oluen teossa tarvittava raaka-aine on luomua.

“Humalien ja maltaiden lisäksi tämä tarkoittaa myös sitä, että olueeseen käytetyt mausteet, kuten korianteri, ovat myös luomua.”

Luomun lisäksi panimo panostaa paikallisuuteen. Ohra tulee hailuotolaisilta tiloilta ja myös mallastusprosessi hoituu kätevästi Pehkolan mallastamolla Ruukissa.

“Viime vuonna Hailuodossa oli kaksi luomutilaa, joilta saimme raaka-aineita. Tänä vuonna myös kaksi muuta luomuviljelijää ovat kylväneet ohraa. Tällä hetkellä noin puolet meidän maltaista on paikallista.”

Milloin paikallista humalaa?

Humalan suhteen paikallista tuotantoa pitää Kaukosen mukaan vielä hetki vartoa, mutta tulevaisuudessa olutta saattaa syntyä myös paikallisista humalakävyistä. 

“Olemme Luonnonvarakeskuksen kanssa tutkineet hailuotolaisia maatiaiskantoja tarkoituksena selvittää, mitkä niistä sopivat viljelyyn. Tarkoituksena olisi pitkällä aikavälillä löytää viljelyyn sopiva aromihumalakanta.”

Lyhyestä kasvukaudesta huolimatta pohjoisella sijainnilla voi Kaukosen mukaan olla humalan kannalta otollisia ominaisuuksia.

“Pitkä valoisa ajanjakso vaikuttaa humalan aromiin positiivisesti.”

Veroluokat osana historiallista jatkumoa

Hailuodon panimo on minun mielestäni aina erottunut kauppojen hyllystä. Kolmen vartin patenttikorkillinen pullo pistää silmään ja herättää huomion. Yksi asia on minua kuitenkin häirinnyt: miksi ihmeessä pullon kyljessä on yhä vanhat veroluokkamerkit muistuttamassa ajasta, jolloin suomalainen pienpanimokulttuuri oli vielä pilke panomiesten ja -naisten silmäkulmassa?

“Me teemme klassisia oluita ja siten tällainen osa suomalaista oluthistoriaa sopii meille. Perinteinen vanhan liiton meininki kohtaa klassiset oluet. Ja kyllähän veroluokat ovat yhä arkikielessä säilyneet. Moni haluaa vaikkapa nelosoluen tai pyytää baarimikolta ison kolmosen. Minusta on hyvä, että meillä on tällaisia historiallisia kerrostumia.”

Maitokauppa auttoi koronan yli

Kaukosen mukaan koronaepidemia toki vaikutti panimon toimintaan, mutta Hailuodon panimo selvisi kriisistä samoilla opeilla kuin Fat Lizard – maitokauppavahvuisiin oluisiin keskittyminen pelasti paljolta.

“Onneksi meillä menee suurin osa tuotteista vähittäiskauppaan eikä myynti ole niin ravintolavetoinen kuin monella muulla pienpanimolla. Meillä on tällä hetkellä valikoimissa vain yksi ei-maitokauppavahvuinen olut.”

Epidemian jälkimainingit ovat tuoneet panimolle myös hyviä uutisia. Kasvava kotimaanmatkailu näkyy myös Hailuodossa.

“Ollaan huomattu omassa myynnissä, että huomattavasti enemmän porukkaa liikkeellä kuin esimerkiksi vuosi sitten.”

Olutjoogaa ja panimobusseja

Matkailu on panimolle muutenkin merkittävä tulonlähde. Oma baari tarjoaa turisteille ja paikallisille olutta ja huvituksia koko kesän. Panimomyymälän pihalla saa nauttia elävää musiikkia useampana iltana viikossa ja tarjolla on myös olutjoogaa ja panimokierroksia. 

“Oma myymälä ja pubi on ehdoton etu. Katteet ovat paremmat, kun jää välikädet pois.”

Panimo on myös lanseerannut tänä kesänä oman panimobussin, joka kuljettaa ihmisiä Oulun keskustasta päiväksi Hailuotoon. Samalla pääsee nauttimaan olutta, livemusiikkia ja osallistumaan panimokierrokselle. Bussin aikatauluja voi vilkuilla vaikkapa Hailuodon panimon Facebookista.

Hailuoto ja hailuotolaisuus on myös asia, jota Kaukonen haluaa korostaa panimon tarinassa. Saarella toimiminen ei aiheuta suuria logistisia ongelmia ja mielikuvat Hailuodosta ruokkivat oluen brändiä ja päin vastoin.

“Näen panimon sijainnilla vain positiivisia puolia.”

Ja tottahan se on: Oulunsalon panimo ei kuulosta läheskään yhtä mediaseksikkäältä.

-Sampo

Leave a Reply