Naïlo Brewing – olutta avoimesti, värikkäästi ja leikkisästi

©naïlo brewing

Parin viikon päästä kajahtaa, kun Oulun tuorein panimo, Naïlo Brewing, saa oluitaan asiakkaille ja panimomyymälänsä auki. Mutta mikä on Naïlo Brewing? Tätä piti kysäistä panimon Benceltä ja Annalta.

Uuden panimon pystyttäminen ei käy hetkessä, ja myös Naïlo Brewing on tehnyt pohjatyönsä huolella. Panimoprojekti alkoi melkein vuosi sitten, mutta tilojen remontointi sekä nimen, logon ja brändäyksen suunnittelu vei vuodesta puolikkaan. Koronapandemia viivästytti toiminnan käynnistystä ja uudella laitteistolla työskentely oli aluksi haastavaa, mutta nyt ensimmäiset viisi olutta ovat käymässä, kaikki tuntuu sujuvan hyvin ja pian oluet ovat asiakkaiden laseissa. Innostusta on ilmassa.

Panimon nimestä Bence kertoo sen verran, että he halusivat lyhyen ja abstraktin nimen, joka olisi helppo lausua. Nimeä luvataan avata hieman enemmän, kun ensimmäiset oluet julkaistaan. Panimo itse kirjoittaa nimensä pienellä alkukirjaimella, mutta siihen en tässä yhteydessä ja tällä jääryyden määrällä ryhtynyt, pahoitteluni.

Naïlo Brewing ei tule olemaan “the IPA brewery”, vaan ajatuksena on tehdä oluita, jotka heijastavat tekijöitä ja heidän arvojaan. Avainsanoja ovat avoimuus, värikkyys, moninaisuus ja leikkisyys. Naïlo Brewing haluaa myös kokeilla, voisiko asiat tehdä eri tavalla kuin on totuttu, esimerkiksi ensimmäiset oluet hapatetaan vegaanisella kefir-hiivakannalla*, koska se tuo olueen pyöreyttä, kermaisuutta ja “tad of funkiness”, hitusen hevostallia**. Suunnitelmissa on myös tutkia villihiivaoluiden maailmaa, mutta näistä kuulemme enemmän vasta ensi vuonna. Parin viikon päästä julkaistavissa ensimmäisissä oluissa tulee olemaan jotakin katkeraa, jotakin hapanta ja jotakin hedelmäistä. Tarkempia yksityiskohtia on luvassa jo ensi viikolla.

Panimo ja panimomyymälä sijaitsevat Limingantullissa Kempeleentiellä, Liikuntakeskus Hukan ja autogrillin nurkilla. Sijainti keskustan läheisyydessä ja oma myymälä ovat Naïlo Brewingille tärkeitä, sillä tavoitteena on myydä mahdollisimman paljon olutta suoraan myymälästä, tavata asiakkaita kasvotusten ja kuulla asiakkaiden ajatuksia ja mielipiteitä, jotta toiminta pysyy vuorovaikutteisena.

©naïlo brewing

Koska Naïlo Brewingin Bence on myös Mallaskellarin takana, luonnollinen kysymys on, miksi perustaa kokonaan uusi panimo eikä jatkaa Mallaskellarin nimellä ja brändillä. Bencen mukaan uuden panimon perustaminen tuntui oikealta, koska sekä uudella panimolla että Mallaskellarin ravintolalla on enemmän varaa kasvaa ja kehittyä erikseen kuin yhdessä. Mallaskellari on jo vakiinnuttanut imagonsa, mutta Naïlo Brewingillä on vapaus seikkailla uusille alueille. Uudenkin panimon oluita tulee silti olemaan tarjolla myös Mallaskellarissa.

Jos/kun Naïlo Brewing kiinnostaa, kannattaa seurata panimon sosiaalisen median tilejä, sillä jo ensi viikolla pitäisi tulla tarkempia tietoja ensimmäisistä oluista sekä ilmeisesti myös panimomyymälän avajaispäivästä.

Nettisivut

Facebook

Instagram

Onnea ja menestystä Naïlo Brewingille!

-Jarmo

*Käsittääkseni Mallaskellarin viimevuotinen synttäriolut, Kefear This Sorbet, hapatettiin samalla tavalla. Lopputulos oli mielestäni erittäin onnistunut.

**Hevostalli ei tietenkään ole sama kuin funkiness. Voisiko joku iltapuhteekseen suomentaa ja vakiinnuttaa funkinessit, dankit, crushablet ja muun vastaavan olutjargonin?

Leave a Reply