Olutta sosiaalisessa mediassa

Reilu viisi vuotta sitten keskellä ikävintä koronakurimusta tein pikaisen katsauksen netin olutviihdetarjonnasta, ja koska internetjuna puksuttelee kovaa kyytiä, moni asia on ehtinyt muuttua. Siksipä on paikallaan katsastaa sekä ulkomaisen että kotimaisen olutsomen tilanne.

Aloitetaan englanninkielisestä maailmasta ja todetaan heti alkuun, että pärjäilen varsin hyvin The Craft Beer Channelin videoilla ja Beervanan blogiteksteillä. Tree Housen ja The Master of Hoppetsin videoita seurailen satunnaisemmin. En käytä TikTokia, vaan katson samat lyhytvideot myöhemmin Instagramista, kuten kuka tahansa vastuullinen aikuinen, ja jokaista viihdyttävää tai informatiivista reeliä kohden tuntuu aina olevan joku Alan, joka kehuu maistaneensa melkein 3000 olutta.

Suomenkielisessä tarjonnassa huomattavinta on sen ohuus. Arde jaksaa päivittää ansiokasta blogiaan ja Bönthö & görl tekee viihdyttäviä videoita olutfestareista ja -matkoista, mutta siinäpä tärkeimmät aktiiviset tekijät alkavat olla mainittuna. Toisaalta tämä on ymmärrettävää, sillä blogit eivät ole erityisen seksikkäitä ja lyhytvideoiden ja podcastien työstäminen on käsittääkseni aika työlästä puuhaa ja vaatii sekä kalustoa että teknistä osaamista, joten vaivanpalkaksi ei oikein riitä Olvin näytepakkaus pari kertaa vuodessa. Nuoriso ei ilmeisesti kauheasti kaljoittele, joten craft beer -harrastus on jämähtänyt meidän keskituloisten keski-ikäisten huviksi ja siitäkin on paras terä jo tylsynyt ja into laantunut. Olisi todella virkistävää törmätä parikymppiseen olutsomevaikuttajaan, mutta en usko näin käyvän.

Mikset sitten tee itse, saattaa joku miettiä. Isoin syy on tietysti se, ettei ole aikaa, mutta en myöskään ole kiinnostunut tekemään liikkuvaa kuvaa omalla nimellä ja naamalla. Kirjoittaminen maistuu, mutta jopa Instagramissa tuntuu olevan liikaa vaivaa, sillä olen laiska kuvaaja ja melko tottumaton Instagramin käyttäjä, joten joudun kirjoituksen valmistuttua kysymään puolisoltani jonkin itsestäänselvyyden IG-postaukseen liittyen ja kuulemaan kuittailua siitä, kuinka tämäkin kuva näyttää vuodelta 2010. Minulle kuva on blogipostaukseen liittyvä pakollinen paha, eikä tältä pohjalta tehdä näyttävää Instagram-sisältöä tai ruveta kekkuloimaan Youtubessa. Jos komeita olutkuvia kaipaa, niitä kannattaa käydä katselemassa esimerkiksi muzzleloadingin profiilista. Toimiva IG-konsepti on myös olutkentän taitavimman sanankäyttäjän, Tuopillisen, hiljaiset olutarviot, joissa olennainen välittyy.

Jos minulla on jäänyt jotakin tärkeää löytämättä, otan kiitollisena vastaan vinkkejä laadukkaista olutaiheisista podcasteista, tubettajista ja muista lyhytvideoiden tuottajista sekä Instagram-käyttäjistä. Reeliini puskee valtavat määrät juoksukenkävertailuja ja Youtuben etusivu täyttyy NHL Fantasy Draft -videoista, mutta oluthan se on aina mielessä.

Leave a Reply