Vuosi alkoholilain uudistuksesta, miltä maitokaupoissa näyttää?

Alkoholin vähittäismyynnin prosenttirajat muuttuivat aikalailla vuosi sitten nykyiseen 8.0%:n tasoonsa. Vuoden kuvittelisi olevan riittävän pitkä aika siihen, että kaupoissa on nähty mikä myy ja ei – optimistisimmatkin IPA-tölkkien parasta ennen -päiväykset alkavat olla ohitettu. Vilkaistaanpa siis, millaiseen kuntoon maitokauppojen oluthyllyt ovat vakiintuneet:

Kuten vähän ennakoitiinkin, kauppiasvetoisemmat Keskon kaupat ovat ainakin Oulussa selkeästi kiinnostavimpia olutostospaikkoja – jos kauppias on tähän puoleen lähtenyt panostamaan. Pekurin K-Supermarketin valikoima on siinä määrin tiukka, että se löytyy jopa Untappdista asti verified venuena. Tarjolla on niin Paihalasta kuin fiinimpää belgiosastoa, haippi-IPOja monelta kovalta craftilta. Ykshuikan jenkki-importteja riittää melkoisesti, ihan tilarajoitteenkin takia oluthyllymetrejä ei ole valtavasti mutta valikoima on koottu ajatuksella. Kovaa settiä.

Myös Toppilan todella isoksi paisunut K-Supermarket tarjoaa aika hyvän olutvalikoiman, ja ainakin Ruskon Citymarketissa oli oikein kelpo kylmäkaappi tarjolla. Joissain paikoissa tuntuu että on vähän peruuteltu – muistan Joutsensillan K-Supermarketissa olleen jossain kohtaa myös oma kylmäkaappinsa cräftimmille, nyt valikoima tuntuu vaatimattomammalta.

S-ryhmän kauppojen valikoima on vakiompi, ja isommissa kaupoissa selvästi jää niistä K-kaupoista, joissa oluthyllyyn on panostettu jälkeen. Hyvää valikoimaa tuntuu löytyvän lähinnä Prisma-kokoluokan kaupoista, eikä sielläkään mitään valtavia ylläreitä tule vastaan. Oulun keskustan lippulaivoin S-kauppa Valkeassa on jopa melkoinen pettymys – hyllymetreittäin vaaleaa lageria erilaisilla brändäyksillä, ja loput on niputettu yhden erikoisoluet-leiman alle, eikä sieltä mitään kovin erikoista lopulta löydy. Aivan ytimessä olevalta isolta lippulaivakaupalta odottaisi ehkä jotain vähän parempaa.

Pienten lähikauppojen kohdalla valikoimat tuntuvat keskusliikkeestä riippumatta melko samankaltaisilta. Ei mitään kovin fancya, muutama kotimainen mörkölager on ehkä löytänyt hyllyyn vakioksi lakimuutoksen jälkeen. Satunnaisia yllätyksiä.

Lidl on tietyllä tavalla oma mielenkiintoinen lukunsa. Siellä ei oikeastaan tunnu juuri mikään muuttuneen, lähinnä viinit on vedetty korkeammalle pinnalle ja hyllyssä on tuplapukkia. Toki Lidl on aina pelannut tietoisesti ohuemmalla hyllyvalikoimalla, ja sen oluthyllyn mukavimmat jutut eli vaikkapa se että laadukasta ja hyvää Spatenin hellesiä on ollut normivalikoimassa tyrkyllä oli näin jo aiemminkin, prosenttien jäädessä 5.5%:n alle. Paljonhan Lidl pelaa kausituotteillaan, ja ainakin epämääräinen muistikuva olisi siitä että viime oktoberfest-aikaan siellä olisi ollut vahvuudeltaan sinne kutosen pintaan sijoittuvia oktoberfest-oluitakin. Tällaisia satunnaisylläreitä emomaasta ehkä näkisi mieluiten – ainakin mielummin kuin mitään tunnettujen brändien knock-offeja mitä siellä usein viljellään…

Tältä siis näytti Oulun maitokaupoissa vuonna yksi. Muutos, ainakin nyt edes vähän vapauttavampaan suuntaan, oli varmasti kaikkia harrastajia miellyttävä juttu. Kräfti ei edelleenkään pursua joka lähikaupasta, enkä usko että sitä kukaan odottikaan. Sitä myydään mitä ostetaan, ja vaikka olutta Suomessa kuluu, untappedin kelailu on marginaalipuuhastelua. Pekurin tapaisia helmiä on syntynyt sinne missä kysyntään kannattaa vastata tarjonnalla – lopulta itselle riittää se jos joskus voi lähikaupasta leivän ja maidon kaveriksi napata sen perus-ESB:n.

Noin isommassa kuvassa alkoholin kulutus jatkoi THL:n mukaan laskuaan viime vuonna – tilastoitu kulutus eli se mikä sisältää ravintola- ja vähittäiskauppamyynnin putosi 3.5% vuodesta 2023 vuoteen 2024. Selkeästi helvetin portit eivät auenneet, eikä kesä 2024 ollut mörkölagerin kesä.

Leave a Reply