
Viime viikolla uutisoitiin jälleen vastuullisesti alkoholia kauppaavan monopolin myydyimmät tuotteet. Listan kärjessä olivat tavalliseen tapaan vastuulliseen alkoholinkäyttöön kannustavat Leijona, Koskenkorva ja Suomi-viina. Oluista myydyin oli vaativimmankin harrastajan makuaisteja mukavasti kutitteleva 8,5-prosenttinen Olvin Tuplapukki. Uutisoinnin yhteydessä vastuullisen toimijan liiketoimintajohtaja pääsi harmittelemaan sitä, että alkoholilain muutoksesta johtuen Alkossa myös yli 8-prosenttisten oluiden myynti on laskenut selvästi. Humaloitujen keittiöpsykologisessa, nojatuolifilosofisessa ja kasuaalikausaliteettisessa tiedekunnassa ei uskota myynnin laskun johtuvan lakimuutoksesta, vaan siihen on selitys, jonka voisi tieteen terminologiaa hyödyntäen muotoilla vaikkapa näin: ihan oma syy.
Tapojeni orjana avaan joka maanantai Alkon sovelluksen, josta kurkkaan valikoimaan tulevina viikkoina saapuvat oluet. Pitkin syksyä näytti siltä, että Alko on käytännössä luovuttanut oluiden suhteen, ja myyntiin tuli vain muutamia uutuustuotteita, jotka suurilta osin olivat alle nykyisen maitokaupparajan. Tilanne ei vaikuta muuttuneen, kun esimerkiksi kirjoitushetkellä, lauantaina 11. tammikuuta, Alkon valikoimaan on sovelluksen mukaan tulossa vain yksi olut. Vaikka päivittäistavarakaupassa saakin myydä aiempaa vahvempaa olutta, kaikki imperial stoutit ja barley winet, vahvimmat IPAt ja esimerkiksi iso osa belgioluista kuuluvat silti Alkon monopolin alle. Voisi ajatella, että Alkon kannattaisi maahantuojien avustuksella keskittyä juuri näihin tuotteisiin, mutta väitän, että näin asianlaita ei ole.
Hatusta heitetyt väitteet kannattaa tietenkin perustella, joten klikkailin hetken Alkon nettisivuilla ja opin, että Alkon koko valikoimassa on 1005 olutta, joista 28,3 % (284 kappaletta) on yli 8-prosenttisia. Alkon uutuusvalikoimassa puolestaan on 68 olutta, joista 27,9 % (19 kappaletta) on yli 8-prosenttisia. Koska Alkon verkkosivujen oluista kaikki eivät todellisuudessa ole saatavilla, vilkaisin myös mikä tilanne on Oulun keskustassa Pekurin Alkossa, joka käsittääkseni on jonkinlainen lippulaivamyymälä ja jossa ymmärtääkseni pitäisi olla melko edustava olutvalikoima. Pekurin oluthyllyjen lämmössä kypsyy yhteensä 323 olutta, joista 26,3 % (85 kappaletta) on yli maitokaupparajan. Uutuusoluita hyllyillä on 32, ja näistä 7 (eli 21,9 %) ylittää 8 prosentin rajan.
Vaikka Alkolla on tiettyjen oluiden suhteen monopoliasema, yli 70 % valikoimasta on kuitenkin sellaista, joka voisi olla myynnissä jokaisessa Salessa ja Alepassa. Lisäksi näyttää siltä, että lakimuutoksen jälkeen Alko ei suinkaan ole kasvattanut yli 8-prosenttisen oluiden valikoimansa, vaan määrä on jopa vähän laskenut, mikä maallikon mielestä kuulostaa täysin järjettömältä toiminnalta. Jos leikitään, että seuraavan muutaman vuoden aikana kaikki viinit ja vahvat oluet eivät ole jokaisessa ruokakaupassa, Alkon soisi palvelevan Leijonaa nauttivien tosiharrastajien ja viinituntijoiden lisäksi myös oluiden ystäviä. Pekurin Alkon vieressä, saman katon alla, on K-market, joka osoittaa, että valikoimassa voi ja toivottavasti myös kannattaa pitää yli 200 oluen valikoimaa, vaikka myynnissä on kymmeniä oluita, joiden litrahinta huitelee 30 eurossa, jotka käytännössä vaativat kylmäsäilytyksen ja jotka kiinnostavat asiakkaita vain tuoreena. Vastaavaan toimintaan en usko Alkon pystyvän, mutta sille ei silti olisi temppu eikä mikään täyttää hyllynsä maksukykyisiä ja -haluisia olutharrastajia houkuttelevilla pienpanimotuotteilla, jos sillä vain olisi kiinnostusta ja osaamista moiseen asiakaspalvelutyöhön.
Jarmo
Alkon paras puoli on selvästi se, että se on yksi suuri toimija ja myyntikanava. Ilman Alkoa kaikki olisi käytännössä duopolin käsissä, ja näistä SOK:ta ei olut kummemin kiinnosta. Pienpanimoiden kannalta on siis omalla tavallaan hyvä, että tavaraa saa myyntiin ilman että kaikki kamppailevat verissä päin ja kieli ruskeana kahden ketjun kanssa:)