Reilut viisi vuotta sitten kirjoitin Systembolagetin nettikaupasta ja tilausvalikoimasta. Teksti kerää edelleen klikkauksia, mutta valitettavasti sen tiedot ovat monilta osin vanhentuneita. On siis päivityksen aika.
Viisi vuotta sitten suomalainen asiakas pystyi saamaan käyttäjätunnuksen ainoastaan ottamalla yhteyttä Systembolagetin asiakaspalveluun. Nykyisin tällaista välivaihetta ei välttämättä tarvita, vaan tilin voi ainakin periaatteen tasolla luoda suoraan nettisivuilla. “Hoiamako hommat nopeasti vai tehemäkö tietokonheela” on edelleen monessa yhteydessä valitettavan validi kysymys, joten kannattaa varautua siihen, että yhteyttä asiakaspalveluun pitää ottaa joka tapauksessa. Asiointikielinä toimivat ainakin ruotsi ja englanti.
Kun tunnus on luotu, pääsee täyttämään ostoskoria. Tämän suhteen asiat eivät ole puolessa vuosikymmenessä muuttuneet: nettisivuilla kummittelee edelleen hirvittävä määrä oluita, joita ei enää ole saatavilla. Tästä syystä kannattaa seurailla Systembolagetin uutuuksia joko suoraan nettisivuilta tai vaihtoehtoisesti Beerizeristä, josta näkee näppärästi esimerkiksi Untappd-keskiarvon ja oluen hinnan euroissa. Beerizerissä voi myös tutkia valikoimiin lähiaikoina tulevia oluita, jotta tilauksensa osaa ajoittaa mielekkäästi. Systembolaget-jargonissa avainsanoja ovat Lokalt & småskaligt (yleensä reilun sadan oluen pompsi ruotsalaista craftia) ja Tillfäligt sortiment (yleensä reilun kymmenen oluen erä Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta). Ruotsalaiset oluet tulevat myyntiin isona eränä jokaisen kuun alussa, mutta Euroopan ja Pohjois-Amerikan oluita tiputellaan tarjolle muutaman kerran kuukaudessa.
Iso muutos viiden vuoden takaiseen on se, että nykyään tilaus pitää maksaa heti tilausvaiheessa, kun aikaisemmin maksu tapahtui vasta myymälässä. Maksun jälkeen tilausvahvistus saapuu sähköpostiin ja yleensä 4-8 päivän päästä tulee tekstiviesti, joka kertoo tilauksen olevan noudettavissa. Jo tilausvaiheessa kannattaa huomioida, että aikaa tilauksen noutamiseen on kaksi viikkoa. Jos tilauksen nouto viivästyy, ainakin Haaparannan myymälästä on soiteltu ja kyselty, mitä tilauksen kanssa tehdään. Veikkaan kuitenkin, että tämä ei ole yleinen käytäntö ja että Tukholman keskustan alkoholimonopolit eivät ehdi palvella risteilyasiakkaitaan ihan näin henkilökohtaisesti. Kohteliasta ja reilua varsinkin sesonkiaikoina, pääsiäisen, juhannuksen ja joulun tienoilla, on hakea oluensa mahdollisimman nopeasti, sillä asiakkaita on paljon ja myymälän varastotila rajallinen. Kun oluita menee noutamaan, väkijuomat odottavat kaupan varastossa siististi pahvilaatikoihin pakattuna ja ne saa haltuunsa, kun kysäisee apua myyjältä ja näyttää henkilöllisyystodistustaan. Haaparannassa kommunikointi onnistuu mainiosti suomeksi.
Ei ole yllätys eikä salaisuus, että Systembolaget murskaa Alkon sekä valikoiman laajuudessa että hintatasossa, ja heikon kruunun vauhdittamana hinta on kilpailukykyinen jopa Hollannin ja Saksan nettikauppoihin verrattuna. Tilauksen yhteydessä kannattaa tuttujen Ruotsi-panimoiden (Stigbergets, Omnipollo, Apex Brewing, Duckpond, Närke jne.) lisäksi katsastaa vähän tuntemattomampien, mutta yhtä laadukkaiden tekijöiden (Hyllie, Mariatorgets, Potum Brewery, AKiA jne.) tarjonta. Laatuolutta on tietysti tarjolla myös Ruotsin ulkopuolelta, mutta on hyvä huomata, että esimerkiksi 3 Fonteinen hieman arvokkaampien lambicien ja Jenkkien sumukaljojen saldot hupenevat nopeasti. Vaikka Systembolagetin asiakasystävälliseen hintatasoon on jo ehtinyt tottua, välillä joutuu hieraisemaan silmiään. Esimeriksi alkukesästä ostamani Cloudwaterin Forever Chubbles maksoi suunnilleen vitosen, mikä on yli kympin vähemmän kuin Alkon myyntihinta. Vaikka Alkon ja Systembolagetin kateprosentti ilmeisesti lasketaankin eri tavoin, täytyy sisäänostohinnoissakin olla merkittäviä eroja!
Jarmo