Ylläoleva kuva oli viime viikon ykköspuheenaihe. Kontulan oluttehdas nousi harrastajien huulille Hesarin jutun jälkeen, joka aiheutti ainakin facebookin puolella ilmiön, jota iltapäivälehtitoimittaja voisi kutsua “someraivoksi”. Humaloidut ei tietenkään moiseen sorru, vaan lypsää aiheesta klikkejä ihan omalla tyylillään.
Jos olet ollut viime viikon uutispimennossa, niin lue ainakin nämä:
HS: Kontulalaiset perustivat olutfirman, joka myy aivan tavallista keskiolutta
HS: Kontulan oluttehdas ärsytti juomaharrastajia, mutta niin oli tarkoituskin
IS: Ay-järjestö kehotti boikotoimaan Virossa olutta valmistavaa Kontulan Oluttehdasta
Keijoja tulee ja menee, mutta minusta mielenkiintoisempaa kuin olut, on juurikin tämä someraivo. Mikä sai Untappd-kansan nousemaan takajaloilleen ja vauhkoontumaan?
Laitoin asiasta Kontulan Oluttehtaan Matti Pesoselle viestiä ja kysyin. Matin kiireisen aikataulun vuoksi moneen mielenkiintoiseen kysymykseen jäi vastaus saamatta, mutta jotain Matista silti irti herui. Asiaa seuranneille vastauksissa ei varmaan mitään mullistavaa ole, mutta alla Matin mietteitä.
Humaloidut: Kerrataan vielä kerran kuvio Kontulan oluttehtaan ympärillä: mistä, mitä ja miksi?
Matti: Kontulan Oluttehtaan idea syntyi Jukalle kesällä 2020 kun hän oli kaverinsa kanssa juomassa olutta. Tarjolla oli vain erikoisoluita, joissa usein tavoitellaan jotain erikoista uutta makua. Miksi juuri kukaan ei tuo markkinoille enää kirkkaita ja vaaleita lagereita? “Peruskaljakategoriaan” ei ole tullut pitkää aikaan mitään uutta ja kiinnostavaa. Päätettiin tuoda sinne Keijo.
Se, että me sanotaan terveiset Kontulasta johtuu siitä että yhtiö on sieltä ja meidän omistajilla on taustaa siellä. Tuotteessa ja kaikessa tiedottamisessamme kerromme selkeästi missä tuote on valmistettu. Ei ole tapana, että mainoksissa kerrotaan missä tuote on tehty. Olisi melko erikoista jos vaikkapa Ikea kertoisi mainoksissaan missä maassa jokainen mainostettavista tuotteista olisi valmistettu.
Humaloidut: Teidän toimintatapa on täysin normaali monessa tuotekategoriassa ja myös olutskenessä tätä on paljon. Miksi juuri teidän tapauksessa asia alkoi ärsyttää niin paljon, että Hesariin tuli vihainen palauteryöppy ja lehti jopa oikaisi kahteen kertaan teistä tehtyä juttua?
Matti: Meidän mielestä moderniin teolliseen ajatteluun liittyy se, että ei ensimmäiseksi osteta tehdastiloja ja investoida kalliisiin laitteisiin vaan pohditaan kiinteitä kustannuksia ja kumppanoidutaan. Eikö olisi jo meidän suomalaistenkin aika päästää irti mallista joka on raskas ja usein jopa mahdoton. Puhtaan ja raikkaan lagerin tekeminen on vaikeaa ja laiteinvestoinnit aloittelevalle yritykselle olisivat lähes mahdottomat tässä kategoriassa (meidän tavoittelemat jakelukanavat, niiden vaatimukset ja tuotantomäärät) . Oli lopulta helppo valita suomalaisomisteinen A Le Coq valmistuskumppaniksi skaalautuvan volyyminsa, erittäin korkealuokkaisen osaamisen ja laitteiden johdosta.
Keijosta syntyi kalabaliikki varmasti liiketoimintamallin ja meidän Kontulan Oluttehtaan perustajien työhistorian takia. Meillä on varmasti suhteellisen poikkeuksellinen porukka tälle toimialalle ja kokemusta itse tuotteen lisäksi muilta alueilta mitä tarvitaan jos halutaan tuoda markkinoille uusi tuote ja pysyä siellä.
Humaloidut: Aukaiskaa hiukan reseptiikkaa: Kuka oluen on suunnitellut vai onko resepti tilaustyö?
Matti: Resepti on meidän osakkaan ja olutmestarin, Markku Pulliaisen ja A Le Coqin tiimin käsialaa. Markun tuoteosaaminen on ollut avainasemassa että saatiin Keijosta just sellainen mitä me halutaan.
Humaloidut: Kuinka pitkälle ajatus “perusbissestä” ja vastavedosta oluthipstereiden ipamehuille oikein jaksaa kantaa? Itsellä tulee mieleen, että vitsi vanhentuisi melko äkkiä ja oluesta tulee 99 % pienpanimo-oluiden tapaan untappd-kuriositeetti. Noilla volyymeillä se ei kuulosta järkevältä.
Matti: Keijo on nyt myynnissä yli tuhannessa S-ryhmän kaupassa ja kesällä se tulee myös K-kauppojen hyllyyn. Me ollaan ihan tosissaan tätä tekemässä ja meidän päämäärä on vakiinnuttaa Keijolle oma paikka tässä valitussa kategoriassa. Hyvin se on lähtenyt liikkeelle.
Humaloidut: Suomen olutharrastajissa ja Hesarin kommenttikentässä saatu palaute on näin ulkopuolisen silmiin musertavaa. Yllättikö palautteen laatu vai osasitteko odottaa tällaista vastaanottoa? Ja miltä se tuntuu? Henk. koht. saattaisi tulla uniin, jos jostain omasta projektista saisi moista palautetta.
Matti: Ei ne ole mennyt tunteisiin. Jos lähtökohtana on että halutaan tehdä jotain uudella tavalla, on selvää että konservatiivinen osa harrastajista ei sitä heti hyväksy. On siellä mukana myös porukkaa joiden mielestä tässä ollaan tehty jotain oikeinkin. Kuluttajat siellä kaupassa nämä matsit ratkaisevat, turha meidän on väittelyyn keskittyä. Kaikki saa tehdä omaa hommaansa niin kuin haluavat.
Pohjat tässä myrskyssä olutlasissa on mun mielestä ollut Suomen Elintarviketyöläisten Liiton (SEL) julkisesti julistama boikottikehoitus jäsenilleen olla ostamatta Keijoa. En itsekään ole mikään kansantaloustieteilijä mutta sen verran ymmärrän miten talous pyörii että voi perustellusti olla huolissaan miten hataralla pohjalla noinkin merkittävän liiton osaamisen taso on.
Humaloidut: Tämän blogin lukijat (ja kirjoittajat) ovat suurimmaksi osaksi “oluthössöttäjiä”, joille myös Hesarissa kuittailitte. Mitä terveisiä haluaisitte blogin lukijoille lähettää.
Matti: Me toivotetaan kaikille mainitsemillesi “oluthössöttäjille” kaikkea hyvää. Olutskene ja markkina on iso ja mielenkiintoinen paikka, kyllä täällä tilaa on elää ja yrittää meille jokaiselle. Hyvä että keskustellaan avoimesti eikä meidän kaikesta tarvitse olla samaa mieltä.
Humaloiduissa hiukan samaa aihetta on muuten aiemmin sivuttu provokatiivisella klikkiotsikolla “Miksi vihaan Tornion panimoa?“. Mitä tunteita Kontulan Oluttehdas sinussa herätti?
– Sampo