Olutblogin lukijat eivät varmaan usko, kun kerron, että ostin lennot Muncheniin enkä tiennyt, että käynnissä on Oktoberfest. Majoitusta varaillessani aloin ihmetellä korkeita hintoja, minkä jälkeen selvisi, että kaupungissa on samaan aikaan muutama muukin.
Itseasiassa 18 päivää kestänyt tapahtuma keräsi tänä vuonna enemmän osallistujia kuin edellisillä kerroilla. Vuoden 2023 kävijämääräksi arvioitiin 7,2 miljoonaa ihmistä. Vuonna 2022 kävijöitä oli noin 5,7 miljoonaa ja ennen koronapandemiaa 2019 kävijöitä oli 6,3 miljoonaa. Tänä vuonna tapahtuma oli tosin muutaman päivän pidempi kuin aiemmin. Juhlat alkoivat jo 16. syyskuuta ja päättyivät tiistaina 3. lokakuuta.
Ohjelmassamme oli alun perin Bundesliiga-ottelu puolen tunnin junamatkan päässä Munchenistä eli Augsburgissa. Toki perinteistä saksalaista oluttakin oli tarkoitus maistella, koska jalkapallo ja oluthan kuuluvat kiinteästi yhteen. Kun kävi ilmi, että Munchenissä kuitenkin on tuollainen kansanjuhla samaan aikaan, toki raivasimme aikataulustamme tilaa vierailulle kaupungin keskustan länsipuolelle Theresienwiesenin aukiolle, jossa Oktoberfest vuosittain pidetään.
Kansanjuhla oli havaittavissa katukuvassa jo aiemmin. Suunnistimme Augsburgiin lauantaina junalla, ja jo rautatieasemalla meitä vastaan kulki useita iloisia seurueita perinneasuihin pukeutuneina ja olutpullot käsissään. Mielenkiintoisinta olikin huomata, kuinka tosissaan paikalliset ottivat juhlan. Tämä ei ollut mikään turistijuhla, vaikka sellaisena sitä ehkä etukäteen pidin. Saksalaiset panostivat pukeutumiseen ja osallistuivat juhlintaan ottaen teeman vakavasti. Itse juhla-alueella monella, voisiko sanoa suurimmalla osalla, oli perinneasu päällään.
Onnistuneiden jalkapallo- ja jääkiekko-otteluiden jälkeen menimme Oktoberfesteille maanantaina. Nettisivuilla oli taulukko, johon oli merkattu, milloin alueella olisi rauhallisinta ja milloin ei kannattaisi paikalle pyrkiäkään. Maanantai-iltapäivän piti olla erittäin rauhallista. Silti pohjoissuomalainen mies oli ihmeissään sen ihmisjoukon edessä. Kaikkialla oli valtavasti janoisia oluenystäviä.
Mutta ei pelkästään oluenystäviä. Itselleni tuli yllätyksenä, että Oktoberfest on niin voimakkaasti koko perheen tapahtuma. Alueella oli käynnissä valtava huvipuisto ja olutteltat olivat vain pieni osa kokonaisuutta. Kaikkialla pörräsi lapsiperheitä hattarat kourissaan.
Oktoberfest-alueelle on vapaa pääsy, joten kuka tahansa pääsee ilmaiseksi ihmettelemään tunnelmaa. Ja se olikin parasta antia koko tapahtumassa. Jos paikalle pyrkii ruuhka-aikana, kannattaa varata haluamastaan teltasta pöytä etukäteen. Se tietysti maksaa.
Olimme tehneet pientä ennakkotiedustelua kyselemällä paikalliselta tuttavalta asioista. Hän ystävällisesti suositteli, mihin ei kannata mennä. Raksit vedettiin muun muassa Suomessakin myytävän Löwenbraun päälle. Maanantai-iltapäivänä valitsimme teltan, jonka portilla luki Pschorr-Bräurosl ja lähdimme etsimään pöytää. Monessa pöydässä oli pöytävaraus eikä pöydän löytäminen ollut itsestäänselvää edes maanantaina. Teltassa vallitsi hiukan odottava tunnelma. Istahdimme pöytään ja tilasimme oluen.
Olutta myytiin tietysti vain sitä yhtä ja ainoaa merkkiä ja laatua. Sitä sai ainoastaan yhden litran tuopeissa. Litran tuoppi maksoi 15€, joten mitään halpaa lystiä ohrapirtelön ryystäminen ei ollut. Myytävänä oli myös radleria. Sitä olisi saanut vähän pienemmässäkin koossa. Tilasimme oluet ja hörsimme niitä hiljalleen tunnelmasta nauttien. Orkesteri alkoi pian soittaa ja repertoaariin kuului muun muassa O sole mio. Äänentaso alkoi nousta epämukavuusalueelle. Oluen maku ei ollut mitenkään erityinen ja niinpä lähdimme etsimään toista telttaa. Parissa tunnissa ihmisten määrä oli kuitenkin kasvanut niin paljon, että emme enää onnistuneet löytämään pöytää. Pienimpiin telttoihin oli jonot ulos asti. Ehkä pari istumapaikkaa Paulanerilta tai Spatenilta olisi kovemmalla etsimisellä löytynyt, mutta päädyimme suunnistamaan kaupungin ainoaan Untappd-pubiin ja olimme tyytyväisiä siihen.
Lopuksi vielä pari mielenkiintoista tilastopoimintaa tämän vuoden Oktoberfesteiltä.
Olutta myytiin vähemmän kuin edellisvuosina! Tänä vuonna olutta kului 6,5 miljoonaa litraa kun viime vuonna lukema oli 7,1 ja sitä ennen 7,3 miljoonaa litraa. Tilastoissa ilmoitetaan toimenpiteet, mutta käytännössä oluita myydään siis vain litran tuopeissa.
Alueella raportoitiin 3250 hävinnyttä tavaraa. Alueelle ei saanut viedä laukkuja vaan alueen ulkopuolella oli narikkateltta. Alueelta ohjattiin 7620 potilasta ambulanssiin.
Tilaisuutena Oktoberfest oli käymisen arvoinen siinä mielessä, että pääsi näkemään perinteistä saksalaista juhlintaa. Hienointa ehdottomasti olivat komeat perinneasut. Ihmisiä tapahtuma-alueella oli kuitenkin omaan makuun ihan liikaa. Lisäksi alueella oli jos jonkinlaista tapahtumaa, mutta ei niitä ihmismassan keskeltä nähnyt. Suositeltavampaa onkin suunnistaa johonkin Bräuhausiin kaupungille ja aistia siellä perinteisiä oluttunnelmia.
–Saksan kirjeenvaihtaja