Loma ajoi minut pääkaupunkiseudulle. Tämä kirvoitti miettimään myös bloggaushommia. Muutama sähköposti myöhemmin istuin Fat Lizardin Heidi Virtasen kanssa juttelemassa panimon meiningeistä panimon kaupan patiolla. Aurinko paistoi ja olutta oli.
Fat Lizard on Heidin mukaan selviytynyt pandemiatilanteesta hyvin. Panimo ei ole monen muun alan toimijan tavoin riippuvainen ravintolamyynnistä, sillä 80 prosenttia tuotannosta oli tölkkejä jo ennen koronahommia.
– Oli melko luonnollista sitten vain siirtyä sataprosenttisesti tölkkioluiden tekemiseen. Esimerkiksi ravintoloihin menossa olleet yli maitokauppavahvuiset oluet lyötiin tölkkeihin ja laitettiin panimokauppaan myyntiin.
Fat Lizard on saavuttanut minun silmissäni vahvan aseman maitokauppojen hyllyllä. Panimo ei myöskään puske joka viikko ulos uutuuksia vaan näyttää luottavan siihen, että hyvä olut myy ja asiakkaat palaavat tuotteen pariin. Eikö untappd-kansa olekaan pilannut olutmarkkinoita?
– Reittaajat ovat vain murto-osa olutta juovista ihmisistä, Heidi painottaa.
Heidin mukaan Fat Lizard tähtää tänä vuonna miljoonan litran vuosikapasiteettiin. Käsityöläispanimo muuttuu siis pienpanimoksi ja kasvua haetaan jatkossakin. Heidi myöntää, että tuotannon kasvun jälkeen panimon kapasiteettia ei ilman suuria satsauksia saada kasvatettua.
– Meiltä loppuu yksinkertaisesti tila kesken. Tänne ei enää juuri lisää tankkeja tai muuta kapasiteettia mahdu. Tämä on paikkana niin hyvä, että kynnys muuttaa uusiin tiloihin on korkea. Siksi meillä onkin tällä hetkellä kolmannen panijan paikka auki, jotta saadaan kapasiteettia nostettua sitten tätä kautta.
Kuluttajan näkökulmasta tärkeä osa Fat Lizardin brändäystä ovat topless-tölkit. Idea on tullut Heidin mukaan Amerikasta, josta panimo on ottanut vaikutteita myös oluisiinsa. Vaikka tölkki on normitölkkiä kalliimpi, ei siitä olla luopumassa.
– Jo se, että siitä lähtee erilainen ääni kun tölkin aukaisee, herättää keskustelua ja vie huomion olueen. Se on jo iso valtti.
Amerikkaan panimo kumartaa myös muussa markkinoinnissaan. Esimerkiksi tänä vuonna käyntiin pyörähtävä Suomen baseball-liiga kantaa nimeä Fat Lizard League. Panimo on sponssannut myös jääkiekkoa, salibändya ja beach volleyta. Ja toki portfoliosta löytyy bändiolutta.
– Urheilujuttuihin kyllä lähdetään mielellään mukaan. Children of Bodomin kanssa tehty olut oli näissä yhteistyökuviossa vähän tällainen outolintu. Ajatus siihen lähti bändiltä itseltään.
Oulussa asuva pohjoisen poika tuntee olonsa välistä pääkaupunkiseudun vilskeessä orvoksi. Koska säät hellivät ja olut on hyvää, niin kysyin Heidiltä vielä loppuun top 3 pussikaljoittelumestat.
– Itse olen enemmän puistohengailija, joten Alppipuisto on ehdoton ykkönen. Korkeimmalla kohdalla paistaa aurinko koko päivän. Hietsu on myös hyvä paikka ja kolmantena nostaisin esiin Tähtitornin mäen.
-Sampo