Yksittäistä syytä en pysty nimeämään, mutta useampi pieniä syitä kyllä. En tunne alaa riittävästi enkä tunnista vielä edes perinteisiä tyylejä. Minun jättämä arvosana vaikuttaa välillisesti baarien ja kauppojen tilauksiin, enkä koe että mulla on siihen oikein rahkeita enkä edes halua että minulla olisi. Ja ehkä suurimpana asiana se että olen alalla itsekkin töissä. Tuntuisi tyhmältä kirjoittaa lyttäävä vaikkakin rehellinen arvio jonkun kaverin työstä, kun fiksumpaa olisi sanoa se suoraan tekijälle, ilman yleisöä, jota on kuitenkin melkoinen määrä (olikohan 9 miljoonaa). Noin ainakin itse haluaisin palautteen kuulla.
Tosiaan, olen harrastanut olutta reilun vuoden enkä tunnista vielä suurinta osaa oluttyyleistä enkä siis edes tiedä miltä niiden pitäisi maistua. Olisi outoa arvioida joku juoma tietämättä mitä sillä haetaan. Totta kai tärkein kriteeri on aina onko se hyvää vai ei, mutta untappd on täynnä arvioita jotka menevät suunnilleen näin “en pidä suklaasta, vanilijasta enkä stouteista joten siksi 0.25”. Ostit sitten suklaalla ja vanilijalla maustetun stoutin todetaksesi tämän sovelluksessa asti. No vittu ok. Hyvä kun kerroit. Tämä oli tärkeää.
Työssäni olen huomannut, miten oluen maku muuttuu usealla maistolla. Toisinaan tosi paljonkin. Osa meidän tuotteista on siirtynyt omassa päänsisäisessä listauksessani paljon lähemmäs kärkeä vaikka entisen untappd-tilin arvosana on saattanut olla kolmosen luokkaa. Muutama on siirtynyt jopa nelosen yläpuolelle, kun on saanut “kiinni” siitä, mitä sillä on haettu. Tai sitten on vaan tottunut. Mikä lie onkin selitys, niin en jonkun desin tastinglasillisen jälkeen koe, että voisin sanoa mistä oluessa on kyse. Voin sanoa pidinkö siitä vai en, mutta en osaa sanoa oliko se tyylissään hyvä vai ei.
Joskus oluessa saattaa olla virheitä. Voi tulla pullokäymistä tai mitä vaan töplömiä ja se on aina valitettavaa. Sellaisessa tilanteessa panimo kuulee mielellään asiasta virheen korjaamiseksi mahdollisimman pian. Voisin kuvitella, että viallisesta tuotteesta olisi alalla kuin alalla mukavaa kuulla asiakkaalta suoraan eikä löytää siitä ohimennen mainintaa kuukausien päästä jostain sovelluksen uumenista.
Sitten ehkä se suurin juttu eli olen alalla töissä. Panimoala Suomessa on sen kokoinen, että kaikki tuntee toisensa. Voisin verrata sitä vaikka underground-skeneen musiikkipuolella. Piirit on melko pienet ja kaikilla on täsmälleen sama tavoite, tehdä mahdollisimman hyvää olutta. Eikä skenessä ole ongelmaa kysyä apua joltain, joka sen osaa. Apua saa varmasti, koska se tavoite on sama, mahdollisimman hyvä olut.
Pelkällä olalle taputtelulla ei ole koskaan saatu mitään aikaan, mutta kollegalle negatiivisen palautteen antaminen pistein jossain sovelluksessa tuntuu minusta vähän munattomalta ja typerältä.
Haluan tähän loppuun nyt vielä sanoa, että minua ei siis todellakaan haittaa että ihmiset käyttää untappdia. Oluthan on iloinen asia ja siitä nauttiminen on tervettä, kunnollista ja jopa suotavaa. Itse vain päätin luopua pisteyttämisestä ja keskittyä enemmän oluesta nauttimiseen.
nimim. Jii Pietiläinen
Todella hyvä kirjoitus. Yleisessä arvoinissa on aina omat ongelmansa. Ymmärrän ongelmasi alan tekijänä on todella vaikea oikeasti numeroilla arvioida muita ja varsinkin tuttuja. Se todellakin on vaikeaa että tulee “vääriä” arviota, itse käytän untappedia omaan arkistointiin johon vaikuttaa monin asia. Tosin jos ajatten kuinka paljon tilauksiin untappedia arviot vaikuttaa,niin se on kyllä ammattitaidosta kiinni. Kyllä ammattilainen asiakkaansa tunteen. Kyllä tehdään oluesta nautinto ei pisteytys!